Projekt realizowany w ramach programu Interreg Europa Środkowa pn. Optymalizacja energii i zmiana zachowań w szkołach Europy Środkowej (skrócona nazwa ENERGY@SCHOOL), został zwycięzcą REGIO STARS 2020 w kategorii "Wzmocnienie pozycji młodzieży w ramach współpracy ponad granicami – 30-lecie INTERREG!"
W trzyletnim projekcie wzięło udział czterdzieści jeden szkół podstawowych i średnich w siedmiu krajach - Włochy, Polska, Chorwacja, Słowenia, Niemcy, Austria i Węgry. Uczniowie i nauczyciele zostali mianowani, odpowiednio, młodszymi i starszymi opiekunami energetycznymi, z uwagi na odpowiedzialność za zmniejszenie zużycia energii w szkołach. Uczniowie podjęli się zadań, takich jak wyłączanie świateł lub zamykanie okien, gdy ogrzewanie było włączone. Nauczyciele wyjaśnili znaczenie oszczędzania energii, dbania o środowisko i energii odnawialnej.
Działaniom tym towarzyszyły inwestycje w inteligentne liczniki, detektory, aplikacje i inne narzędzia do monitorowania zużycia energii. Po trzech latach ukończono 24 programów szkoleniowych, stworzono trzy cyfrowe aplikacje do nauki i 241 osób przeszkolono jako opiekunów energii. Dzięki tym środkom szkoły uczestniczące w programie ograniczyły zużycie energii, emisje dwutlenku węgla i obciążenie budżetów gmin.
Miasto Bydgoszcz w projekcie
Komisja Europejska nagrodziła starania m.in. Miasta Bydgoszczy zakresie edukacji w obszarze OZE, efektywności energetycznej oraz monitoringu zużycia energii. Bydgoszcz, jako jeden z 12 partnerów z Europy Środkowej w latach 2016-2019, realizowało poprzez Zespół ds. Zarządzania Energią, projekt skupiony wokół idei:
- opracowania i wdrażania rozwiązań na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej oraz wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych w infrastrukturze publicznej,
- zwiększenia potencjału sektora publicznego we wdrażaniu Szkół Inteligentnych Energetycznie, poprzez zastosowanie zintegrowanego podejścia, zakładającego edukację i szkolenie pracowników szkół i uczniów i umożliwiającego uzyskanie tytułu Starszego i Młodszego Strażnika Energii,
- zmiany kulturowej w kwestiach dotyczących efektywności energetycznej,
- wzmocnienia kompetencji i umiejętności w zakresie oszczędności energii.
W projekt zaangażowane było 7 bydgoskich szkół, wytypowanych do działań pilotażowych. Zostały wyposażone w m.in.:
- opomiarowanie zużycia energii elektrycznej i cieplnej real-time z wizualizacją,
- termometry referencyjne (komfort cieplny i współpraca z bazą zarządzania ciepłem),
- oprogramowanie zbierające dane o zużyciu energii w szkołach,
- sterowane zdalnie zawory termostatyczne,
- lampy LED,
- tablety na standach – wizualizacja,
- laptopy z oprogramowaniem,
- pokazowe stanowiska z PV.
Uczniowie i nauczyciele brali udział w licznych kampaniach edukacyjnych, szkoleniach, wizytach studyjnych i konkursach. Zorganizowano również pokaz filmu: Punkt krytyczny pod patronatem WWF Polska oraz staż wolontariusza z Włoch w ramach Interreg Youth. Projekt stał się okazją do integracji bydgoskich szkół wokół tematu ochrony środowiska i odnawialnych źródeł energii. Część z placówek zaangażowanych został wyposażona również w instalacje fotowoltaiczne w ramach RPO dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego, co jeszcze bardziej wzmocniło efekt działań. Projekt ten był realizowany od lipca 2016 r. do czerwca 2019 r.
Przydatne linki
- Profil projektu na Facebook.
- Wideo i informacje o zwycięzcach.
- Film z wręczenia nagród.
- Nota prasowa Komisji Europejskiej o zwycięzcach.
- Artykuł Komisji Europejskiej o projekcie.