Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Program Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027

Od 17 stycznia do 21 czerwca 2024 r. trwa nabór w programie - więcej informacji.

O programie

Instytucją Zarządzającą transnarodowym programem Interreg Region Morza Bałtyckiego jest Bank Inwestycyjny Szlezwik-Holsztyn z siedzibą w Kilonii w Niemczech. Program jest realizowany na obszarze dziewięciu krajów, z których osiem to państwa członkowskie UE (Dania, Estonia, Finlandia, Litwa, Łotwa, Polska, Szwecja i część Niemiec) oraz część Norwegii.

Program jest skierowany do władz publicznych, organizacji wspierających biznes, wyspecjalizowanych agencji oraz dostawców infrastruktury i usług publicznych, jako głównych podmiotów odpowiedzialnych za transformację w kierunku odporniejszego i bardziej innowacyjnego regionu. Projekty realizowane będą przez międzynarodowe konsorcja partnerskie.

W ramach projektów nie można realizować dużych inwestycji.

Program stanowi doskonałą platformę do realizacji międzynarodowych projektów, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska oraz poprawy jakości życia mieszkańców. Oferta programu jest skierowana do wszystkich polskich województw.

Budżet programu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 250,98 mln euro.

Mapa. Obszar Programu IBSR 2021-2027.

Priorytety i cele programu Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027

Priorytet 1. Innowacyjne społeczeństwa
1.1 Odporne gospodarki i społeczności (PDF 411 KB)
1.2 Usługi publiczne odpowiadające na potrzeby mieszkańców (PDF 411 KB)

Priorytet 2. Społeczeństwa rozważnie korzystające z wody
2.1 Zrównoważone wody (PDF 410 KB)
2.2 Niebieska gospodarka
 (PDF 407 KB)

Priorytet 3. Społeczeństwa neutralne dla klimatu
3.1  Gospodarka o obiegu zamkniętym (PDF 416 KB)
3.2  Transformacja energetyczna (PDF 415 KB)
3.3  Inteligentna zielona mobilność
 (PDF 414 KB)

Priorytet 4. Zarządzanie współpracą
4.1 Platformy projektów
4.2 Zarządzanie makroregionalne

Nabory wniosków w Programie Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027:

I nabór wniosków:

Nabór małych projektów trwał od 8 lutego do 30 marca 2022 r. Wyniki naboru

Nabór projektów głównych trwał od 8 lutego do 26 kwietnia 2022 r. Wyniki naboru

II nabór wniosków:

Nabór małych projektów trwał od 20 października 2022 r. do 26 stycznia 2023 r. Wyniki naboru

Nabór głównych projektów trwał od 20 października 2022 r. do 14 marca 2023 r. Wyniki naboru

III nabór wniosków rozpoczął się 17 stycznia i potrwa do 21 czerwca 2024 r.

Masz pomysł na projekt i szukasz partnerów? Zachęcamy do skorzystania z platformy do poszukiwania partnerów i formularza poszukiwania partnerów.

3_nabor

Projekty wybrane do dofinansowania:

119 polskich partnerów skorzystało z dofinansowania.

Miasto Gdańsk przygotuje się do wykorzystania dronów w planowaniu zielonej i inteligentnej mobilności w mieście. Politechnika Warszawska z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodno-Kanalizacyjnym z Warszawy sprawdzają, jak ponownie wykorzystać wodę oczyszczoną ze ścieków, a świętokrzyska Gmina Bieliny współpracuje w międzynarodowym projekcie dotyczącym cyfryzacji bioprzedsiębiorstw na obszarach wiejskich. To tylko przykłady finansowanych działań...

Wszystkie zatwierdzone projekty:

Więcej informacji o zatwierdzonych projektach można znaleźć w bibliotece projektów na stronie programu Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027

logo programu Interreg Region Morza Bałtyckiego

W Polsce informacji o programie udziela Krajowy Punkt Kontaktowy

Ministerstwo Funduszy i Poltyki Regionalnej
Departament Współpracy Terytorialnej
Wydział Współpracy Transnarodowej i Międzyregionalnej w Katowicach
tel. +48 22 273 81 87/ 81 75 e-mail BSR@mfipr.gov.pl

Krajowy Punkt Kontaktowy oferuje doradztwo i pomocnicze wersje dokumentów w języku polskim, organizuje spotkania informacyjne oraz wspiera w poszukiwaniu partnerów.

Jeśli nie udało się znaleźć partnera przez platformę do poszukiwania partnerów, wypełnij i wyślij do nas formularz poszukiwania partnera zamieszczony powyżej.

Dofinansowanie wkładu własnego dla partnerów z Polski

Na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej została zamieszczona nowa „Procedura uruchamiania oraz przyznawania zapewnienia finansowania lub dofinansowania przedsięwzięcia ze środków rezerwy celowej budżetu państwa i budżetu środków europejskich dla programów i projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, a także rozliczeń programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków z części 83, poz. 8, 98, 99”.

  • Procedura pozwala na dofinansowanie wkładu własnego wszystkich polskich partnerów realizujących projekty w programie Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027. Partnerzy projektów mogą uzyskać środki w wysokości do 15% kwalifikowalnych wydatków.
  • Jak wnioskować o dofinansowanie z rezerwy celowej budżetu państwa - dokument pomocniczy - instrukcja. (PDF)
  • W przypadku pytań związanych z możliwością ubiegania się o dofinansowanie wkładu własnego ze środków rezerwy budżetu państwa prosimy o kontakt z Panem Krzysztofem Tomczykiem (Krzysztof.Tomczyk@mfipr.gov.pl).

Uwaga: partnerzy otrzymujący w projekcie dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach art. 20 GBER (Rozporządzenia komisji (UE) NR 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu zmienionego rozporządzeniem (UE) nr 2021/1237) nie mogą otrzymać żadnego dodatkowego współfinansowania publicznego dla swoich budżetów. Więcej informacji na temat pomocy publicznej można znaleźć w podręczniku programu.

Nieoprocentowane zwrotne wsparcie dla organizacji pozarządowych, stowarzyszeń JST i EUWT

Polskie organizacje pozarządowe (w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie), stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego oraz Europejskie Ugrupowania Współpracy Terytorialnej mogą ubiegać się o wsparcie finansowe w postaci pożyczki na pokrycie wydatków odpowiadających części dofinansowania z EFRR. Podstawę do wnioskowania o wsparcie zwrotne stanowi podpisana umowa o dofinansowanie projektu Interreg. Opis zasad udzielania wsparcia finansowego, wzory wniosku oraz umowy są dostępne na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). Szczegółowych informacji udziela Pani Sylwia Łukasiak (22 273 74 47, Sylwia.Lukasiak@mfipr.gov.pl).

Zasady raportowania

W celu ułatwienia raportowania wydatków, Centrum Projektów Europejskich (Kontroler Krajowy) oraz przedstawiciele Wspólnego Sekretariatu Programu, przygotowali pomocniczy poradnik oraz prezentacje dotyczące rozliczania wydatków i zasad raportowania, które znajdują się poniżej.

Poradnik CPE dotyczący kwalifikowalności wydatków oraz raportowania

Prezentacje:

Kategorie kosztów 1-3 i system BAMOS+ (PDF 5 MB)

Kategorie kosztów 4-6 (PDF 320 KB)

Zasady ogólne raportowania i kontroli wydatków (PDF 481 KB)

Pomoc publiczna

Wyjaśnień i pomocy w tym zakresie udziela:

Pan Marcin Machoń
Departament Monitorowania Pomocy Publicznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1,
00-950 Warszawa

Tel: +48 22 55 60 876
Email 
marcin.machon@uokik.gov.pl